Mitkä kolme asiaa ovat tärkeitä pyytää kotisivun tekijältä?

Yleisesti ottaen voidaan puhua, että kotisivujen tekijän pitäisi antaa kotisivujen ostajalle kaikkiin mahdollisiin asennettaviin järjestelmiin, analytiikkaan, sivuille lisättäviin seurantaohjelmiin ja niin edelleen, pääkäyttäjän tunnukset eli kaikki oikeudet sivuston ostajalle eli omistajalle. Tätä olen itsekin käyttänyt kaikkien kotisivuasiakkaiden kanssa.

Kuitenkin, kun ostat sivuston tekemisen joltakin ja pyydät hänet myös päivittämään sivustoa kuukausittain, maksat hänelle myös kuukausittaista maksua. Tällöin sivuston tekijän tulisi päivittää sivustoa kirjallisesti sovitusti. Tämmöisiä kirjallisesti sovittavia asioita voivat olla mm. tekninen päivittäminen, muu päivittäminen, sisällöntuotanto.

Silti on tärkeää, että seuraavat kolme asiaa on sinun omistuksessasi eli olet pääkäyttäjä näiden osalta.

1. Pääkäyttäjätunnukset

Jos et ole tehnyt sopimusta ja ostanut kuukausittaista päivitys- ja sisällöntuotantopakettia kotisivujen tekijältä, pyydä kotisivujen tekijältä sinulle omat henkilökohtaiset pääkäyttäjätunnukset jo sopimuksen tekovaiheessa. Tämä on tärkeää siksi, että jos et osaa itse päivittää tai et halua päivittää sivuja, eikä kotisivujen tekijän kanssa asiat sujukaan, on sinulla oikeudet omille ostamillesi kotisivuille ja voit ostaa sivujen päivitys- ja sisällöntuotantopalvelut muualta.

Jotkut kotisivujen tekijät eivät välttämättä anna henkilökohtaisia pääkäyttäjätunnuksia tai eivät anna tunnuksia ollenkaan kotisivuillesi. Huomioi tämä ehdottomasti, sillä sinä olet ostanut omat kotisivut, jotka on sinun ja sinun omaisuutta.

2. Analytiikka

Pyydä kotisivujen tekijää jo tekovaiheessa lisäämään kotisivuille analytiikan seurannan esimerkiksi Google Analyticsin. Tämän avulla pystyt seuraamaan kotisivuille tulevien käyttäjien määrää, mistä he tulevat ja miten liikkuvat kotisivuillasi.

Tässäkin kohtaa on tärkeää pyytää pääkäyttäjätunnukset, jotta pääset itse tutkimaan sisältöä ja myös tarvittaessa määrittelemään, mitä seurataan.

3. SEO eli hakukoneoptimointi

Omilla kotisivuilla täytyy huomioida kotisivujen hakukoneoptimointi, jotta se näkyy hakukoneissa kuten esimerkiksi Google, Bing tai Baidu. Sen avulla pystyy saamaan omille kotisivuille kävijöitä ja ostajia ilman, että olet maksanut niiden hankkimisesta mitään. Hakoneoptimointiin kuuluvat esimerkiksi tekniseltä puolelta kotisivujen latautumisnopeus sekä sivuilla käytettyjen sanojen erilaisuus miettien niitä sanoja, joita asiakkaat käyttävät haussa.

Tykkäsitkö artikkelista?

Share on facebook
Jaa Facebookissa
Share on twitter
Jaa Twitterissä
Share on linkedin
Jaa LinkedInissä
Share on pinterest
Jaa Pinterestissä
Share on reddit
Jaa Redditissä
Share on whatsapp
Jaa WhatsAppissa
Share on print
Tulosta
Saat vinkkejä sisällöntuotantoon

Tilaa Tiklen digitaalisen assistentin sähköpostilista

Saat vinkkejä

  • sosiaalisen mediaan
  • kotisivujen sisällöntuotantoon
  • ideoita, mitä sisältöä voisi tehdä
  • huomionarvoisista aiheista tietoa
Saat ilmaisen ”5 suunnitteluideaa somepostauksiin”